Poradna Charity Ostrava

logo Poradny Charity Ostrava - 30. výročí - 1994-2024Jeremenkova 154/8, 703 00 Ostrava-Vítkovice

Telefon: 599 526 906, 731 625 767
E-mail: poradna@ostrava.charita.cz
Sociální pracovník: Bc. Karolina Václavková
Telefon - sociální pracovník:
731 625 767
Facebook - stránka: @Poradna.CHO - Facebook

Vedoucí střediska:
Mgr. Marek Adámek, DiS.
Telefon - vedoucí střediska: 733 741 820
Počet zaměstnanců: 2,00 (přepočet k 31. 12. 2022)
Poradna Charity OstravaPočet uživatelů v r. 2023: 588 (399 kontaktů,1 040 intervencí)
Kapacita služby (okamžitá): 2 klienti v ambulantní formě , 1 klient v terénní formě
Datum otevření střediska: říjen 1994
Forma poskytování služby: terénní, ambulantní

CHCI PODPOŘIT SLUŽBU

Kde nás najdete:
Vystoupíte na zast. MHD Mírové náměstí. Sídlíme v budově z cihel přímo za kostelem, vchod do Poradny je z levé strany, naproti je zdravotní pojišťovna. U zelených vrat při vstupu je potřeba zvonit na vrchní zvonek.


Konzultační hodiny:
Pondělí            8.30 - 10.00      10.00 - 12.00 *)     13:00 – 15:00 *)
Úterý                8.30 – 12.00      13.00 - 15.00 *)     
Středa              8.30 - 12.00 *)   13.00 – 15.00        15.00 - 17.00 *)
Čtvrtek             8.30 – 12.00 *)   13.00 - 15.00 *)     
Pátek                zavřeno         

*) pouze pro objednané
Posledního klienta přijmeme nejpozději 30 min před koncem konzultačních hodin.
Terénní forma služby je poskytována např. pokud je klient imobilní nebo by potřeboval z vážných důvodů asistenci poradce mimo prostory Poradny. Terénní služba je poskytována po zhodnocení situace pracovníkem, možnostech objednání a pouze v rámci města Ostravy.


Informace pro uživatele Poradny Charity Ostrava
Propagační leták - Poradna Charity Ostrava
Propagační leták - Poradna Charity Ostrava - pomoc obětem sexuálního násilí
     Nízkoprahová poradna pro oběti sexuálního zneužívání - Radioreport rádia Proglas z 8. 3. 2023, 20.15 h
Vyhodnocení dotazníkového šetření 2022

Poradna_CHO - pomoc obětem sexuálního násilíInformace pro oběti sexuálního násilí

Nabízíme pomoc obětem sexuálního násilí, zejména těm, kterým bylo ublíženo v církevním prostředí. Spolupracujeme s externími odborníky z oblasti psychoterapie a psychologie a organizací Bílý kruh bezpečí, z. ú. Pro konzultaci Vaší obtížné situace je vhodné se dopředu objednat na uvedených kontaktech. Pomoc je poskytována bezplatně a anonymně.

 

VEŘEJNÝ ZÁVAZEK

POSLÁNÍ

Poradna Charity OstravaPosláním Poradny Charity Ostrava je pomoci klientům (uživatelům služby) zorientovat se v jejich obtížné situaci, kterou nedokážou řešit vlastními silami a hledat její řešení za využití klientových schopností a dovedností. Prostřednictvím odborného sociálního poradenství je pomoc poskytována bezplatně, důvěrně a nestranně, důležitá je spolupráce s dalšími odborníky a zařízeními podle potřeby a volby klienta.

CÍLE

Hlavní cíle Poradny Charity Ostrava:

  1. Pomoci klientům rozpoznat jejich vlastní zdroje pro řešení situace a dát potřebnou podporu pro jejich využívání.
  2. Informovat klienty o jejich právech a povinnostech podle platné legislativy ČR a pomoci tato práva a povinnosti naplňovat. 
  3. Vytvořit dostatečně bezpečné a odborné prostředí pro to, aby se klienti mohli ve své situaci zorientovat a nalézt řešení.

CÍLOVÁ SKUPINA

Poradna Charity OstravaNa poradnu se mohou obrátit všichni lidé od 18 let, kteří vnímají svou situaci jako obtížnou a nedokážou ji v daném okamžiku řešit vlastními silami. Na poradnu se mohou obrátit jednotlivci, v případě rodin a blízkých osob i malé skupiny do 5 osob.

Nejčastěji se jedná o lidi:

  • kteří se ocitli v krizové situaci nebo řeší problémy v mezilidských vztazích
  • kteří ztratili bydlení nebo jsou ohroženi ztrátou bydlení, kteří bydlí v nedůstojných podmínkách
  • kteří jsou ohrožení sociálním vyloučením, kteří žijí v hmotné či existenční nouzi
  • kteří ztratili zaměstnání nebo jsou dlouhodobě nezaměstnaní
  • kteří pocházejí z neúplných rodin a kteří nemají dostatečné vztahové nebo sociální zázemí
  • kteří se stali oběťmi sexuálního násilí
  • kteří trpí neznalostí svých práv, povinností a oprávněných zájmů a neumí tato svá práva uplatňovat
  • kteří trpí nedostatkem informací o potřebných sociálních službách nebo jiných organizací
  • kteří z nejrůznějších důvodů nevyužívají plně svých schopností a dovedností k řešení své situace

Poradna Charity OstravaSlužby poradny jsou poskytovány nízkoprahově, tzn. nejsou specializované na konkrétní problematiku ani na úzkou cílovou skupinu, ale mají široký záběr a zasahují do mnoha oblastí lidského života. Věk klientů není zjišťován, protože jsou služby poskytovány anonymně. Klíčové jsou informace, které klient o sobě sdělí. Pokud při konzultaci vyjde najevo, že je klient mladší 18 let, je situace individuálně vyhodnocena a podle potřeby je zprostředkována návazná pomoc organizací, které se této věkové skupině věnují (zařízení dle zákona 359/1999 sb. o sociálně-právní ochraně dětí).  

ZÁSADY SLUŽBY

  • Poradna Charity Ostravanízkoprahovost (služby poskytujeme k různým problémům, nejsme zaměřeni na konkrétní oblast)
  • anonymita (ochrana osobních údajů, mlčenlivost)
  • bezplatnost
  • nestrannost (zachování objektivity)
  • spolupráce (dle potřeb; např. s veřejnou správou)
  • princip křesťanských zásad (víra v dobro života a člověka, naděje v perspektivě obtížné situace)

OBLASTI PORADENSTVÍ

  • rodina a mezilidské vztahy; rodinné právo (rozvody, výživné, otcovství)
  • sociální zabezpečení (zejména hmotná a existenční nouze; dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním znevýhodněním, sociální a zdravotní pojištění, důchody)
  • bydlení (zejména ohrožení ztrátou bydlení a ztráta bydlení; práva a povinnosti pronajímatele a nájemce, nájemní smlouva, nájemné, ukončení nájmu, řešení bytové situace po rozvodu)
  • pracovněprávní vztahy a zaměstnanost (zejména ztráta zaměstnání a pomoc při hledání zaměstnání; práva a povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, pracovní poměr a způsoby jeho ukončení, odměna za práci, pracovní doba)
  • majetkoprávní vztahy (zejména dědictví, darovací a kupní smlouva, reklamace, společné jmění manželů)
  • dluhové poradenství (zejména práva a povinnosti dlužníka a věřitele, jednání s věřitelem, splátkový kalendář, informace k vymáhání pohledávek, k exekucím či osobnímu bankrotu)
  • oběti trestných činů (oběti sexuálního násilí, ap.)

Nabízené poradenství zahrnuje tyto formy pomoci:

  • odborné rady a informace
  • pomoc v krizových situacích
  • aktivizace (tj. motivace a podpora klienta k využití vlastních schopností a dovedností)
  • aktivní pomoc (pomoc při vyplňování formulářů, psaní dopisů, žádostí, odvolání)
    asistence při jednání s pracovníky úřadů aj. organizací

KRITÉRIA POSKYTNUTÍ SLUŽBY

  • zájem osoby o sociální službu a průběžná aktivní spolupráce na řešení situace
  • schopnost komunikace (s ohledem na případné omezení komunikačních možností klienta - cizinci, zdravotní či psychické překážky)
  • zdravotní stav, který umožňuje návštěvu poradny v 1. patře (týká se pouze osobních konzultací)

VSTUP UŽIVATELE DO SLUŽBY

Poradna Charity OstravaJednání se zájemcem může probíhat osobně, telefonicky, písemně, prostřednictvím e-mailové pošty nebo skrze Messenger. Předpokladem je projevený zájem o nabízené služby ze strany zájemce.

Klíčové je uzavření ústní dohody o poskytnutí služeb poradny, ke kterému dochází většinou při prvním kontaktu. Zde dochází k formulaci očekávání ze strany zájemce a předání informací o službách poradny ze strany pracovníků střediska. Výsledkem je ústní smlouva o poskytnutí sociální služby.

Terénní služba je poskytována např. pokud je klient imobilní nebo by potřeboval z vážných důvodů asistenci poradce mimo prostory Poradny. Terénní služba je poskytována po zhodnocení situace pracovníkem, možnostech objednání a pouze v rámci města Ostravy.

Pravidla pro jednání se zájemcem jsou upravena vnitřním pravidlem.

PRÁVA A POVINNOSTI KLIENTŮ

Práva klientů:

  • právo na získání služeb bez ohledu na pohlaví, rasu, barvu pleti, jazyk, víru a náboženství, politické či jiné smýšlení, národní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní menšině, majetek, rod nebo jiné postavení
  • právo na získání kvalifikovaných služeb
  • právo na informace o situaci, kterou klient konzultuje
  • právo vyjádřit své přání, potřeby, názory, připomínky a požadavky, právo vyjadřovat a uplatňovat svou vůli a rozhodnutí při řešení své situace
  • právo odmítnout nabízenou službu nebo odstoupit od spolupráce v průběhu konzultace i bez uvedení důvodu
  • právo na anonymitu
  • právo na ochranu osobních a citlivých údajů
  • právo nahlížet do své osobní dokumentace, která je o něm v zařízení vedena
  • právo na soukromí a bezpečné prostředí
  • právo se spolupodílet a nahlížet do své osobní dokumentace, která je o klientovi v zařízení vedena
  • právo změnit poradkyni, se kterou klient spolupracuje na řešení své situace

Poradkyně respektují a zachovávají základní lidská práva klientů vyplývajících z Všeobecné deklarace lidských práv.

Povinnosti klientů:

  • povinnost aktivně se podílet na řešení své situace
  • povinnost chovat se k poradkyním a k ostatním klientům v souladu s pravidly slušného chování a v souladu s obecně závaznými normami společnosti
  • respektovat konzultační hodiny a pořadí klientů ke konzultaci
  • nebýt pod vlivem omamných a psychotropních látek (včetně alkoholu)
  • respektovat zákaz kouření a zákaz přivádění zvířat do prostor střediska

Těší se na Vás poradenský tým: 

Mgr. Marek Adámek, DiS., vedoucí střediska
Bc. Karolina Václavková, sociální pracovnice

Příběh:
Naši poradnu navštívili dva senioři s tím, že bydlí v nájemním bytě a pronajímatel jim chce zvýšit nájem o 20 %. Nájem jim byl zvýšen již v minulém roce o 4 %. Dočetli se, že jim pronajímatel může zvednout nájem max. o 20 % za tři roky, a to by bylo už o 24%. Po přečtení nájemní smlouvy bylo zjištěno, že si s pronajímatelem ujednali ustanovení o pětiprocentním navyšování nájmu ročně. Klienty jsme informovali, že se zvýšením nájmu o 20 % nemusí souhlasit. Přednost před zákonnou úpravou zvyšování nájmu má ustanovení uvedené ve smlouvě. Ze situace vyplynulo, že jim pronajímatel může nájem zvýšit pouze o 5 % ročně. Zde je nutné upozornit, že ono zvyšování se týká pouze „nájmu“ jako takového. Pokud je součástí smlouvy také stanovení platby za služby, např. elektřinu, může ji pronajímatel zvýšit kdykoli, pokud dojde k navýšení záloh za službu.

Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy, Moravskoslezského kraje
a Městského obvodu Ostrava-Vítkovice.

  Statutární město Ostrava        Moravskoslezský kraj       Městský obvod Ostrava-Vítkovice